Akumulatorki niklowo wodorkowe

Maszyny i urządzenia
Udostępnij na

Akumulatorki niklowo wodorkowe zostały wprowadzone do użytku jako bezpieczna alternatywa dla akumulatorków niklowo kadmowych.

Te drugie posiadają w swojej budowie szkodliwy kadm, który jest sporym zagrożeniem dla środowiska.

Konstrukcja i działanie akumulatorków NiMH

Budowa tych baterii jest bardzo prosta, katoda zbudowana jest z płytki niklowej natomiast anoda ze stopu metali (magnez, mangan, nikiel, kobalt, aluminium).W szczelnie zamkniętej konstrukcji pod wysokim ciśnieniem w trakcie ładowania uwalniany jest wodór, który łączy się z metalem tworząc jego wodorek. Związek chemiczny rozpada się w trakcie rozładowywania.

Charakterystyka ogniw NiMH

Można je wielokrotnie ładować i rozładowywać. Wykazują wysoką stabilność parametrów prądowych i napięciowych. Można ich używać w skrajnych warunkach temperaturowych. Posiadają dużą odporność mechaniczną. W odróżnieniu od ogniw kadmowych są bezpieczne dla środowiska, ich gęstość energii jest większa bez zmiany gabarytów urządzenia. Pojemność baterii jest o 30% większa, nie są tak wrażliwe na „efekt pamięci” jak ogniwa NiCd.Niestety Akumulatorki niklowo wodorkowe posiadają kilka wad. Mogą szybko się samorozładowywać. Wykazują dużą podatność na przeładowanie i głębokie rozładowanie. Występuje w nich tzw. efekt leniwej baterii.

Wykorzystywanie akumulatorków NiMH

Wykorzystywane są w urządzeniach potrzebujących dużego prądu pracy. Jednak najczęściej używa się ich w projektach potrzebujących długiego czasu pracy oraz szybkich parametrów ładowania.Taką technologię wykorzystuje się w samochodach hybrydowych. Koncern Toyota stosuje akumulatory niklowo wodorowe w większości swoich samochodów hybrydowych.