System CRM dla freelancerów i najmniejszych firm – czy jest przydatny i jak go wybrać?

Oprogramowanie
Udostępnij na

Zdecydowana większość firm w Polsce to małe biznesy, które zatrudniają do kilku osób, w tym w większości z nich właściciel jest jedyną osobą wykonującą całą pracę. Wielu jest też w kraju freelancerów bez działalności, którzy często prowadzą owocną współpracę z wieloma klientami. W obu przypadkach warto się zastanowić nad wdrożeniem systemu CRM.

Czym jest system CRM?

CRM (Customer Relationship Management) to rozwiązanie technologiczne, które umożliwia sprawną komunikację z klientem i zarządzanie zadaniami. Chociaż może wydawać się, że prowadząc cały biznes samodzielnie, nie trzeba inwestować w takie narzędzia, w rzeczywistości wielu freelancerów i najmniejszych firm korzysta z takich rozwiązań.

System CRM w przypadku tych najmniejszych podmiotów umożliwia przede wszystkim sprawną organizację zadań, a ich klienci mogą poprzez nie składać zamówienia, zapoznając się też na bieżąco z tym, na jakim etapie wykonania znajduje się dane zamówienie. Po zakończeniu pracy nad nim freelancer przesyła przez taką platformę pliki klientowi, a ten może je od razu zatwierdzić lub ewentualnie zgłosić sugestie dotyczące poprawek.

Jak wybrać system CRM dla freelancera lub mikro firmy?

Na rynku istnieją różne systemy CRM. Niektóre z nich są niezwykle złożone, oferując narzędzia, które przydatne będą jedynie w pracy zespołowej i przy bardzo dużych projektach. Są one też zazwyczaj bardzo drogie. Systemy CRM dla freelancerów nie muszą być aż tak złożone, a do tego są bardzo przystępne cenowo.

Wybierając system crm dla swojego małego biznesu, powinno wybrać się rozwiązanie, które zapewni tylko potrzebną funkcjonalność, a to w przypadku takich podmiotów nie jest skomplikowana. Systemy CRM do takich zastosowań muszą dawać przede wszystkim możliwość sprawnej komunikacji z klientem, a więc wbudowany komunikator i narzędzia do wysyłania e-maili są tu podstawą.

Konieczne będą także narzędzia do zarządzania pracą, w tym do przyjmowania zamówień i wrzucania ich na wbudowany w system dysk online. Dość ważny elementem Systemu CRM będzie też kalendarz, system sporządzania notatek i dodawania uwag do zamówień i plików.

CRM a marketing małego biznesu

Niektóre systemy CRM wyposażone są też w funkcje marketingowe, które pozwalają na pozyskanie nowych klientów. Podpiąć można pod nie rozmaite narzędzia firm trzecich, tworząc z ich pomocą między innymi kampanie reklamowe. W systemie CRM można później śledzić efekty swoich działań.

Nie każde przedsiębiorstwo potrzebuje jednak aż tak złożonego rozwiązania i wiele najmniejszych biznesów zadowoli się podstawowymi narzędziami. Wiele systemów CRM posiada też rozmaite plany, dzięki którym można wybrać tylko te funkcje, które są naprawdę potrzebne i nie przepłacać za narzędzia, których się nie używa.