Technologia RFID w służbie logistyki

Maszyny i urządzenia
Udostępnij na

Zwykle technologię RFID kojarzy się z płatnościami internetowymi. Na szczęście jej funkcjonalność nie ogranicza się wyłącznie do tej sfery ludzkiego życia. Co ciekawe, technologię tą wykorzystuje się coraz częściej w logistyce, gdzie zastępuje ona klasyczne kody kreskowe.

Kody czy znaczniki?

Oznaczanie towarów za pomocą kodów RFID jest dużo wygodniejsze, niż wykorzystanie do tego celu klasycznych kodów kreskowych. Typowy znacznik (nazywany zamiennie tagiem) może zmieścić dużo więcej danych, niż kod kreskowy. Mowa tu oczywiście o takich informacjach jak nazwa producenta, dane towaru, linki itd.

Typowe kody kreskowe nie zapewniają takich możliwości. Wręcz przeciwnie – dzięki nim można zakodować nazwę produktu i cenę, co w przypadku nowoczesnej i prężnej branży logistycznej jest niewystarczające. Oczywiście w przypadku kodów RFID można edytować zapisane w ten sposób dane.

Łatwy odczyt to podstawa

Dziś w logistyce liczy się czas. Przyjęty na magazyn towar musi zostać szybko (a najlepiej w czasie rzeczywistym) wprowadzony na listę posiadanych towarów. Dzięki technologii RFID jest to możliwe! Odczyt danych za pomocą kodu jest prosty, łatwy i szybki.

Dlaczego pod tym względem tagi – dosłownie – przebijają swoimi możliwościami klasyczne kody kreskowe? Powód jest prosty – czytnik kodów kreskowych musi je dokładnie namierzyć i przeskanować. Technologia rfid nie wymaga tak dużej dokładności w trakcie odczytu.

Bezpieczeństwo

Zaletą znaczników RFID jest również to, że ich zawartość może być – w razie wystąpienia takiej potrzeby – odpowiednio zabezpieczona. W tym celu korzysta się z dostępnych i stale aktualizowanych rozwiązań, dzięki którym transmisja danych pomiędzy tagiem a czytnikiem jest odpowiednio szyfrowana i autoryzowana.

Biorąc pod uwagę powyższe fakty nie da się zaprzeczyć, że technologia RFID ma – w kontekście logistycznym – olbrzymią przewagę nad standardowymi metodami skanowania danych towarowych. Co więcej, ma ona ogromny potencjał w kontekście dalszego rozwoju i zdobywania przewagi na rynku.